ІТ-проект в «Рабен Україна»
У сьогоднішній непростій економічній ситуації компанії, яким необхідно провести планову модернізацію ІТ-інфраструктури, прагнуть, з одного боку, домогтися необхідної функціональності, а з іншого — вкластися в «кризовий» бюджет. З цих позицій вельми цікаве рішення було реалізовано в «Рабен Україна», з яким ми пропонуємо познайомитися нашим читачам.
Голландська сімейна компанія Raben Group надає послуги логістики і присутня на ринку більше 80 років. Сьогодні вона представлена в 10 країнах Центральної та Східної Європи, в яких розташовані понад 130 майданчиків. Компанія нараховує порядку 8 тис. співробітників і має річний оборот близько 1 млрд. євро. В Україні присутній вже 12 років. «Рабен Україна» пропонує повний спектр логістичних послуг по контрактній логістиці, міжнародних та внутрішніх перевезень, а також послуги морського фрахту.
До реалізації проекту обчислювальні ресурси української філії були представлені лезовим шасі IBM з п'ятьма серверами х86 і зовнішнім СЗД IBM ємністю 4 TB. Відмовостійкість забезпечувалася кластеризацією. Віртуалізація здійснювалася за допомогою гіпервізора від VMware. На кластерах працювали система управління складом MLS v6, розроблена фірмою Davanti, і транспортна система Kewill 6.0 від компанії Kewill. З програмами працювали близько 250 активних користувачів плюс мобільні сканери штрих-кодів, термінали голосових команд операторам складу, інші периферійні пристрої. Обчислювальна система модернізувалася в міру необхідності.
Близько трьох років тому в компанії почало складатися переконання, що необхідно не просто модернізувати обчислювальні ресурси, а побудувати систему, яка поряд з безперервністю бізнесу забезпечувала б катастрофостійкість, прикладом, у випадку пожежі. Переконання перейшло в рішення зробити це в рамках чергового оновлення устаткування. Нова обчислювальна система повинна була забезпечити з деякою надмірністю роботу всього наявного ПО і бути рознесена на два майданчики з відстанню між ними не менше 200 м.
При виборі виробника апаратного забезпечення були розглянуті продукти таких компаній, як Cisco, Dell, HP, IBM і хмарні сервіси. Оренда хмарних ресурсів у вітчизняних операторів з необхідною частотою резервування для компанії виявилася занадто дорогою, крім цього, необхідно було будувати канали зв'язку, оскільки майданчик знаходився досить далеко від Києва - у Броварах. З чотирьох вищезазначених виробників було вирішено вибрати НР зважаючи задовільного критерію ціна/функціональність, а в якості системного інтегратора - компанію Integrity Systems. Не останню роль при виборі зіграли представлені Integrity Systems успішні проекти на базі продуктів НР, виконані в Україні. Були також і додаткові аргументи. Планована ІТ-інфраструктура не вимагала дорогою СЗД корпоративного класу. У той же час, побудова двох віддалених майданчиків вимагала саме високорівневу СЗД, яка вміє забезпечувати синхронну реплікацію даних і навіть при виході з ладу будь-якого майданчика, автоматично зберігає доступність всіх даних для безперервного виконання бізнес-завдань. Для вирішення останньої проблеми практично ідеально підходила програмно-обумовлена СЗД (Software-Defined Storage, SDS) HP StoreVirtual, сервери зберігання якої можуть об'єднуватися в кластер, в тому числі і розподілений, за допомогою традиційних Ethernet-мереж.
Основними вимогами, сформульованими замовником, були забезпечення безперервності бізнесу, висока доступність в режимі 24×7 і елементи катастрофостійкості. Важливим також був пункт автоматичного відновлення функціонування після виходу з ладу одного майданчика. Саме його забезпечення традиційно вимагало великих витрат. Після остаточно узгоджених вимог, спільно було розроблено технічне завдання. Йому передував аудит з метою визначення необхідної продуктивності обчислювальної системи.
В результаті було прийнято рішення побудувати двовузловий кластер, встановивши по одному вузлу на кожному з майданчиків, рознесених на відстань 200 м, з розподіленою по двох площадках загальною СЗД StoreVirtual. В якості вузлів кластера були обрані сервери HP DL380 G9, оснащені двома восьмиядерними процесорами Intel E5-2640v3 з тактовою частотою 2,6 ГГц, 64 ГБ ОЗП і вісьмома HDD SAS 10K ємністю 600 ГБ кожен. Управління «залізною» частиною рішення виконується за допомогою OneView з iLO Advanced. Гіпервізором служить VMware ESXi. Проект включав також комплект ліцензій HP StoreVirtual 4 TB 3pk 3yr, що дозволяє використовувати до трьох серверів для програмної СЗД ємністю до 4 ТБ в кожному вузлі. На даному етапі компанії «Рабен Україна» знадобилося лише дві ліцензії.
Обидва вузла кластера системи були зроблені активними. В окремому виділеному приміщенні був встановлений спеціалізований менеджер Failover Manager (FOM), віртуальна машина, що виконує так звані кворум-операції і виступає в ролі арбітра. Нагадаємо, що в даному контексті кворумом називається кількість працюючих вузлів в кластері, яке потрібно для управління ресурсами або виконання визначених кластерних операцій і доступу до даних. Основна мета кворуму в цьому рішенні, це уникнення так званої ситуації split-brain. Наприклад, перший майданчик не повністю виходить з ладу і лише втрачає канали зв'язку, а так як дані одночасно розміщуються на обох майданчиках і доступ до них теж одночасний, то може виникнути ситуація, що і на першому, і на другому майданчику ті ж дані будуть перезаписані. Щоб цього уникнути, якраз і потрібен FOM, який збереже кворум для другого майданчика, а для першого кворуму буде недостатньо і доступ до даних на майданчику 1 припиниться, тоді як майданчик 2 продовжить роботу. Для StoreVirtual FOM є стандартним і входить в базову поставку..
Проект також передбачав оновлення мережевої інфраструктури і перехід на технологію 10GbE між двома майданчиками і кільцеву топологію керуючої і користувальницької мережі.
В рамках BCM-політики (Business Continuity Management), впровадженої в Групі компаній Рабен, перед нашою компанією було поставлено ряд цілей. Зокрема, початкова катастрофостійкість. На етапі планового оновлення IT-інфраструктури компанії були розроблені проекти удосконалення топології мережі, технології резервного копіювання, а також серверного обладнання. Політика, розроблена відділом якості керуючої компанії «Групи Рабен», Raben Management Services, спиралася на досвід компаній Групи і кращі світові практики. Можливість автоматичного відновлення повної працездатності за кілька хвилин після втрати одного майданчика без втручання адміністраторів — це одна з найважливіших цілей, яку необхідно було досягти. З урахуванням досвіду і рекомендацій колег з відділів інформаційних технологій компаній «Групи Рабен», а також при активній взаємодії з консультантами Integrity Systems ми зупинили свій вибір на ряді рішень. Зокрема, сервери HP DL380 G9 з розгорнутими на них HP StoreVirtual VSA і віртуальними машинами під керуванням VMware vCenter Server. В результаті «Рабен Україна» виконала завдання, поставлені Групою, і отримала зручне в обслуговуванні і надійне обладнання, максимальне сприяння інтегратора і відмінний сервіс від компанії-виробника. ІТ-директор «Рабен Україна» Віталій Величко
Перед ІТ-відділом «Рабен Україна» стояло складне завдання з оновлення та перебудови ІТ-інфраструктури для забезпечення безперервності сервісів, важливих для бізнесу. І складність була не в технічній частині рішення, а в тому, що ІТ-бюджет був дуже обмежений. Для нас це був цікавий проект з кількох причин. В першу чергу, ми ще раз хотіли показати на практиці, що забезпечити безперервність критичних сервісів з початкової катастрофостійкі можна навіть з невеликим бюджетом. У нашому випадку — за допомогою всього двох серверів. По-друге, цей проект ще раз переконує, що продукт HP StoreVirtual VSA — це один з кращих прикладів SDS, який пройшов довгий шлях розвитку з 2006 року, і зараз його обгрунтовано можна рекомендувати для застосування в продуктовій середовищі для таких цілей. У даному рішенні використано кілька рівнів абстракції, а саме віртуальна програмна система зберігання, запущена в віртуальному середовищі, яка використовує цю ж систему зберігання для кластера. Проте, реальний досвід показав, що адміністрування даного рішення не ускладнюється, а навпаки, управління стає більш уніфікованим, так як використовується звичний для віртуалізованих середовищ інтерфейс управління. Дана інфраструктура вже проходила «бойове хрещення» і довела можливість безперервного доступу до даних навіть при непрацездатності частини компонентів. Ми змогли досягти мети, які поставив замовник. В’ячеслав Носуліч, ІТ-консультант Integrity Systems