«Ibox» впроваджує відмовостійке рішення для побудови власного Процесінгового Центру
Преса про нас:
Показником якості життя сучасної людини є не тільки рівень доходу і відповідна купівельна спроможність, але і те як швидко він може придбати необхідні йому товари та сервіси. Ключову роль у прискоренні цього процесу відіграють комп’ютерні технології.
Як приклад можна привести платіжні термінали, які увійшли в наше життя не так давно, але вже стали звичною частиною антуражу українських міст. Оплачувати з їх допомогою різні послуги легко і порівняно швидко. Причому споживач має можливість робити це в будь-який зручний йому час, просто по дорозі. Крім того, термінали самообслуговування позбавляють від необхідності стояти в черзі до каси, з усіма «принадами» цього процесу. Про деякі складові такого сервісу ми поговоримо на прикладі одного з лідерів вітчизняного ринку моментальних платежів..
Компанія iBox була створена в 2006 р і з тих пір розвиває однойменну мережу терміналів з прийому платежів населення на користь операторів послуг. Серед її партнерів: найбільші оператори зв’язку, кабельного телебачення та комунальних послуг, інтернет-провайдери, страхові компанії, банки і т.д. На сьогодні її мережа включає без малого 6 тис. терміналів у всіх регіонах країни, в більшості населених пунктів з кількістю мешканців понад 20 тис. чоловік. Останні кілька років їх кількість практично не змінювалася — йде процес оптимізації з точки зору місця розташування і прибутковості. За офіційними даними, річний оборот підприємства становить близько 1 млрд. дол. Щомісяця через процесінговий центр компанії проходить понад 20 млн. операцій, а число її активних клієнтів перевищує 1,5 млн.
За експертними оцінками, це робить iBox найбільшим в Україні учасником ринку моментальних платежів. Причому, на відміну від ряду конкурентів, компанія самостійно контролює майже всі бізнес-процеси — вона сама управляє мережею терміналів самообслуговування, сама встановлює їх, обслуговує і ремонтує. Для цього в кожному регіоні є філія зі штатом менеджерів по бізнесу, технічним персоналом і т.п. Загальна кількість співробітників компанії досягає 285 чоловік.
Але є поки і один вагомий виняток. В силу історично сформованих обставин, процесінг компанії здійснюється за кордоном. Бажання забезпечити стабільність і безпеку бізнесу через повний контроль такого важливого його елементу як процесінг, прагнення підвищити швидкість і якість обслуговування клієнтів, а також мати можливість оперативно впроваджувати нові сервіси і стали основними передумовами проекту створення власного процесінгового центру та відповідної технічної площадки.
У другій половині 2011 р була зібрана команда фахівців, які мають необхідний досвід і кваліфікацію і почалася робота над проектом. До його старту компанія використовувала бек-офісну систему власної розробки, яка була частково, за допомогою файлового обміну, інтегрована з «1С». Це рішення забезпечувало взаєморозрахунки з партнерами, на основі даних процесінгу, ведення статистичної та аналітичної звітності і т.п. Для його роботи вистачало одного не найбільшого продуктивного сервера, оскільки при такій схемі роботи основне навантаження лежить на зовнішньому процесінговому центрі.
Проект створення власного процесінгу почався в жовтні 2011 р зі збору функціональних вимог, розробки прототипу і його тестування. Потім, на основі отриманих результатів були підготовлені вимоги до апаратного забезпечення і почався процес вибору платформи. До участі в конкурсі, були запрошені п’ять компаній, які представляли провідних світових виробників в області побудови інфраструктури для роботи в режимі 24 × 7, включаючи Cisco, HP і IBM.
Два з п’яти інтеграторів відсіялися на початковому етапі, оскільки в проекті спочатку були задані досить жорсткі часові рамки — чотири місяці на все про все. І це з урахуванням новорічних свят. У підсумку найбільш збалансоване за сумою факторів рішення запропонувала компанія Integrity Sysytems, з якою на початку лютого був підписаний контракт.
Одним з основних переваг її пропозиції став досвід в реалізації подібних проектів, а також, що особливо важливо, наявність в штаті фахівців з обладнання, яке увійшло у специфікацію. Це дозволило оперативно вирішувати всі виникаючі по ходу розробки проекту питання, на відміну від варіанту із залученням зовнішніх консультантів. У підсумку обговорення конфігурації і можливих варіантів її розвитку зайняло мінімальний час.
Крім того, зважаючи згадане обмеження по термінах, одним з істотних плюсів стала можливість в очікуванні поставки надати клієнтові частини необхідного обладнання в оренду. Завдяки чому iBox вже в березні почала обкатку програмного рішення, яке створювалося і допрацьовувалося власними силами. Пізніше, в квітні була розгорнута апаратна інфраструктура і стартував пілотний проект. Потім частина терміналів була переведена на власний процесінг.
Виходячи з технічного завдання і після додаткових консультацій із замовником фахівці Integrity Systems запропонували катастрофостійкі рішення на базі двох ЦОДів. На кожній площадці передбачається задіяти кластер з семи лезових серверів HP BL680 і BL460, дві системи зберігання даних HP P6300 EVA з 40 жорсткими дисками в кожній, конвергентні модулі HP Virtual Connect FlexFabric і Cisco Load Balancer. На сьогодні повністю поставлено і налаштоване обладнання для першого ЦОДа.
На базі блейд-серверів була масштабована відмовостійка ферма серверів, яка керується балансувальником. У загальній складності є чотири рівнозначні ферми. При цьому, завдяки проведеній оптимізації окремих процесів для підтримки наявного парку терміналів достатньо трьох. Четверта може бути використана для підвищення відмовостійкості, а також для розвитку додаткових сервісів. Таких, наприклад, як різні види безготівкових платежів..
Одна зі складностей проекту полягала в тому, що налаштування обладнання та розширення числа підключених до свого процесінгу терміналів повинні були йти без шкоди діючому бізнесу. Через це частину робіт доводилося проводити в години з мінімальною інтенсивністю транзакцій. Відзначимо, що в піковий вечірній час інтенсивність потоку досягає 80 транзакцій в секунду, а більша частина терміналів доступна в цілодобовому режимі і певне навантаження є навіть у нічний час.